Connect with us

מומחים משתפים

למה הילד שלי לא רוצה לשחק במשחק החדש?

הילד מתוסכל מהר מהמשחק החדש ולא רוצה לשחק. אני מתוסכל מזה שהוא לא משחק. אז מה עושים? מי לא בסדר? לענת בר-טל, מרפאה בעיסוק, יש פתרון מעולה בשבילי, ואולי גם בשבילכם.

"נסדר את הכלים בזוגות והם ילכו לטיול", מסבירה לי בסבלנות הקטנה. בקושי הספקנו לזרוק את הקוביה פעמיים במשחק החדש שקיבלה ליום ההולדת מסבתא וסבא, והיא כבר מאבדת סבלנות. היא אוספת את כל החיילים, מסדרת אותם בשורה וחוגגת להם יום הולדת. תני לזה הזדמנות אני רוצה להגיד לה.

ואם עכשיו אנחנו נוטשים את המשחק, והכלים הופכים לנסיך, נסיכה ומשרתים, מה המסר שאני מעביר לה? האם מעכשיו ולתמיד כל פעם שתתקל במטרה שתהיה לה קשה או משעממת היא תעזוב אותה ותמצא מפלט לעולם קסום? כמבוגר אחראי, שכל יום בעבודה עושה משימות שממש לא בא לעשות, אני לא אמור ללמד אותה שהחיים זה לא דבש? ומה עם הסיפוק של לעמוד באתגר – איזה בנאדם היא תגדל להיות אם עכשיו הנסיכה תדלג על המסלול ותעוף כדי להיפגש עם הנסיך שמחכה בסופו.

האם אני ממציא בעיות? האם להתעקש או לזרום?

התייעצתי עם ענת בר-טל, מרפאה בעיסוק מרעננה, שהרגיעה כי דאגות שכאלו פוגשות הורים רבים שיושבים לשחק עם ילדיהם.

ענת, תרגיעי אותי, האם זה רק הילדים שלי?

"ברור שלא. יש הרבה משחקי קופסה בחנויות, אבל אין הרבה ילדים שילכו לארון ויבחרו משחק כזה.  זה לגיטימי ונפוץ היום –  הגירויים כל כך רבים, שמשחק קופסא הופך ללא מאוד מושך– ואני כהורה צריך לבוא ממקום שהמשחק או הפעילות מעניינים גם אותי".

אז מה עושים?

"בוא נהיה יצירתיים", אומרת ענת, "אם משחקי קופסא לא מעניינים אותי, אני אחפש משהו אחר: לרכב על אופניים או להיכנס עם הילד להכין משהו במטבח. אף אחד לא אמר שמשחקי קופסא זה הדבר לעשות".

"אם אתה אוהב עבודות נגרות, לדוגמא, קח את הילד לעבוד איתך, ותרוויח שם דברים שאין באף משחק קופסה – כמו ויסות כוח יצירתיות, תכנון וחשיבה מרחבית.  אותו הדבר לגבי עבודה במטבח או ברכיבה על אופניים בגינה. מה שחשוב הוא להביא את עצמנו", היא מוסיפה ואומרת שהבעיה היא שרוב ההורים פחות יודעים מה הם תחומי העניין שבהם היו רוצים לשתף את ילדיהם.

ציטוט: "המשחק הוא כלי לאפשר זמן איכות ביחד. התפקיד של ההורים הוא לא להיות מורים ומחנכים, הוא להיות עם הילדים, להיות בשבילם", מסבירה ענת להורה הלחוץ.  

מהשיחה עם ענת עולה שהדבר החשוב ביותר הוא לבחור משחק שאתה מתחבר אליו, שגם תהנה לשחק בו – ולתת פחות משמעות למשחקים שמסבירים לנו ש"צריך" לשחק בהם. אחר כך חשוב לפתוח את המשחק ביחד, וללמוד וללמד את החוקים שלו.

"נעשה את זה ביחד", אומרת ענת. "נתפעל ביחד, נחשוב ביחד. נשאל את הילד – המשחק הזה נראה לך מעניין? מה אתה חושב שצריך לעשות בו? היית רוצה לשחק בו? ניתן לילד את המקום שהוא מביא את עצמו, נאפשר לו בחירה".

"אחרי זה אפשר להחליט לפעול בכמה דרכים. אפשר להראות לילד שיש חוברת חוקים, ואפשר להמציא חוקים משלנו. ברגע שיש לילד אמירה משל עצמו, כשאנחנו מקשיבים לו  הוא שותף לתהליך, ואנחנו משיגים שיתוף פעולה גבוה יותר כבר מההתחלה"

ואם נניח שזה משחק שאני אוהב, מתלהב ממנו, ומנסה לשלב את הילד, אבל שום דבר לא עוזר?

"אם אנחנו רואים שהמשחק קשה, רואים שהילד מתוסכל מהתחרות שהמשחק מציב או מתקשה לבצע אחר ההוראות, צריך לזכור שהחוקים הם רק המלצה ושהילד למעשה מביע קושי או מצוקה. במקרה כזה אפשר להציע לילד לשחק באופן שונה, לשנות מעט את החוקים ובכך להקל על הילד ולאפשר לו להנות מחווית המשחק, שהרי זו המטרה!

ענת מזכירה לנו שמשחק גם מייצר חששות וקשיים אצל הילד. הרבה פעמים, אנחנו לא רואים את זה כך, אבל הוא רואה לפניו את חוסר הסיכוי שבהתמודדות מול  אבא או אמא שלו, אותם הוא רואה בדרך מסוימת (על הפסדים במשחקים, נרחיב בכתבה אחרת). הגמשת החוקים מאפשרת לילד לראות בשלב הראשון שהשד לא נורא כל כך. במשחק קלפים, לדוגמא, בו צריך ללחוץ ראשון על הפעמון כאשר מזהים תבנית, אפשר להוריד בשלב הראשון את אלמנט הפעמון ולהשאיר את המשחק רק כחוויה.

ולסיכום, אולי תרגיעי אותי גם בנושא הזה, איך אני יודע אם לילד שלי יש בעיות ריכוז?

כמות הגירויים שאנחנו נחשפים אליהם בסביבה גדולה ומציפה, האפשרויות היום הן רבות ומגוונות וההעדפה שלנו היא לאו דווקא למשחקי קופסא/חשיבה וזה טבעי בהחלט. כשאנחנו מסתכלים על הילדים שלנו חשוב להסתכל על ההשתתפות שלהם בחיי היומיום ועל התפקוד שלהם במסגרת החינוכית ובבית.
לכל אחד מאיתנו יש קשיים והשאלה היא עד כמה ואם בכלל הם משפיעים על היכולת שלנו לתפקד ולהשתתף במשימות היומיומיות.  אם הילד מצליח להתמודד עם הדרישות הניצבות בפניו, יש לו חברים, הוא ילד שמח וחיוני והוא לא רוצה לשחק במשחקי קופסא? אני לא רואה את זה כבעיה.

אפשרו לילדים שלכם ללכת עם הרצונות, הרעיונות והתחושות הפנימיות שלהם, הביאו לקשר עם הילדים גם את הרצונות וההעדפות שלכם ונסו להנות יחד –זו מתנה חשובה לא פחות משחקי קופסא.

המשך לקרוא
Click to comment

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מומחים משתפים

הצ'ייסר ממליץ ב- 5 צעדים

עוד לפני שהתפרסם כצ'ייסר בשעשועון המצליח, "המרדף", בערוץ "כאן 11 ", איתי הרמן זכה לכינוי
משחקולוג" – ככזה, היינו חייבים לקבל ממנו המלצות למשחקים אהובים, וגם לשאול מה זה משחקולוג…

המלצה 1: בול פגיעה על  נייר

"זה היה משהו ששיחקתי עם אמא שלי", לוקח
אותנו איתי לימים פשוטים, בהם נייר ועיפרון
הספיקו להרבה לשעות של כיף".

"בבית הספר שיחקנו בול פגיעה, ובתיכון זה העביר לי את הזמן עם חבר בזמן השיעורים. זה משחק של היגיון שמפתח יכולת לוגית מאוד טובה".

העיקרון של בול פגיעה פשוט, כל אחד רושם לעצמו בסתר 4 ספרות 0-9, בלי שספרה תחזור על עצמה פעמיים. כל אחד בתורו רושם ניחוש של סדר הספרות שרשם השני, והשחקן השני עונה לו "בול" על כל מספר שמופיע אצלו אבל במיקום אחר, ו"פגיעה" אם אחת הספרות מופיעה גם במקום נכון כמו בספרות המוסתרות. המטרה להסיק אילו ספרות ובאיזה סדר הן נרשמו אצל השחקן השני. המשחק קיים גם בגרסה ידועה של משחק לוח עם צבעים.

איך המשחק בזמן השיעורים מסתדר עם הידענות שלך?

"זה משחק שלא דורש הרבה תשומת לב, אתה יכול לעצור ולהקשיב מתי שנוח לך".

המלצה 2: ריסק –Risk  

את ההמלצה השניה לוקח איתי מהנייר אל עולם משחקי הלוח.

"ריסק עובד חזק מאוד על תחרותיות, זה קצת כמו בריאיליטי, כשאתה מנסה להדיח את המתמודדים האחרים ולהישאר אחרון. נורא כיף להרגיש שאתה כובש מדינות, זה מעניק אשליית כוח נעימה כזאת", מסביר איתי ומזהיר שלא לתת את האמוציות לעלות לרמות גבוהות מידי כאשר משחקים עם חברים.

"ריסק משלב היטב צד טקטי –  יש דילמה בין לכבוש הרבה לבין התבצרות בשטח ממוגן, וגם להתחשב בעובדה שזה עניין של מזל, תמיד צריך שילוב בין הדברים האלה. זה גם נותן סיכוי לכל שחקן להצליח".

"על הדרך לומדים גם גיאוגרפיה – מגלים טריטוריות כמו קמצ'טקה או אירקוצק. עם חברים היינו מכניסים למשחק בדיחות על המדינות השונות שכבשנו", אומר הרמן.

המלצה 3: טאקיTAKI

"טאקי הוא בעצם משהו שנתפס כמשחק בינלאומי, אבל הוא משחק ישראלי של חיים שפיר. מאז שנות ה- 80', הוא מגדיר את החוויה הישראלית", אומר הרמן וגם חושף את הקשר האישי למשחק האהוב ולכינוי שלו כמשחקולוג. בשנת 95' החל איתי לעבוד ככותב חידות ויוצר שעשועונים בימי ערוץ 2 העליזים. לאחר מכן פיתח פורמטים לתוכניות בערוץ הילדים, כולל ששטוס המיתולוגי.

"בשנת 2000, כשהתחילו להפיץ את הממירים הדיגיטליים נקראתי לעשות שעשועונים בטלוויזיה הדיגיטלית. היינו הראשונים לפנות לחיים שפיר ולהוביל את אפליקציית הטאקי הראשונה ב- 2003, ששוחק בממירי טלוויזיה".

באותה תקופה גם קיבל הרמן את הכינוי "משחקולוג" מהבוסית שלו, כשהיא ראתה שכל מה שהוא ממליץ עליו באמת מתרחש.

"טאקי הוא משחק שכיף לשחק עם החבר'ה, ועדיין מדהים לראות כמה הוא משחק חזק באפליקציה, גם בלי לראות אנשים אחרים".

איך אתה רואה את עולם אפליקציות המשחק לילדים?

" ילדים ונוער מגיעים היום להתמכרות לאפליקציות, וצריך לשים לב ולראות מה צריך לעשות כדי להימנע משעות משחק מוגזמות. בעיקר כשזה מונע פעילויות אחרות", אומר איתי אבל מסביר שצריך גם לראות את היתרונות של המשחקים האלה.

"יש הרבה ערכים מוספים במשחקים האלה. אפשר להשתמש בתשוקה הזאת למשחקים, ולגלות רבדים עמוקים יותר במשחק. אפשר לספוג הרבה ידע ותרבות. במשחק קלאש רויאל לדוגמא, אתה יכול להסביר לילד מה זה אביר, מהו מלך, וכן הלאה, או על יצורים וחיות. זה גם נושא שיחה נהדר בנסיעות וארוחות ערב. אצלנו עולה השאלה למה משהו יקר יותר מדבר אחר, למה חיה מסוימת מייצגת יכולת מסוימת".

"לומדים במשחקים גם יכולות של תכנון וניהול וקבלת החלטות כלכליות. יש גם מרכיב של דחיית סיפוקים. במשחק כמו קלאש רויאל אתה צובר כסף, וצריך להחליט על מה להוציא אותו – אתה צריך לחכות ולאסוף אותו – זה מבוא לכלכלה וניהול, ואפילו יותר מזה. מבינים מושגים שהם מאוד רלוונטים למיומנויות חיים", אומר הרמן ומוסיף כי "הרבה מהמשחקים הם פשוט באנגלית, אז ילדים בגיל צעיר לומדים את השפה".

המלצה 4. שני דגלים

בהמלצה הרביעית של הרמן אנחנו יוצאים מחוץ לבית.

"זה המשחק שהכי אהבתי עם החבר'ה בחוץ. שיחקתי בשכונת נווה רסקו ברמת השרון, על שטח של 8 בלוקים, כשהיה רק כביש אחד, לא מאוד סואן, שלא היו חייבים לעבור בו. למרות שהחברים שלי היו כולם ספורטאים מצטיינים ממני, זה משחק שמביא לידי ביטוי יכולות של שיתוף פעולה, התגנבות וערמומיות. זה משחק מאוד מרגש להיזכר בו."

למי שלא מכיר, מתחלקים במשחק לשתי קבוצות שמחולקות לשתי טריטוריות. בקצה אחד של כל טריטוריה יש מקל שהוא הדגל של הקבוצה. המטרה של כל קבוצה היא להביא את הדגל של היריב חזרה לשטח שלה. אם מישהו נתפס כשהוא בשטח היריב הוא הופך לשבוי.

"זה משחקי הכס לעניים", מוסיף הרמן. "החוקים נורא פשוטים, ולא צריך בשבילו שום דבר מיוחד".

המלצה 5. גנובים

להמלצה האחרונה שלנו הרמן אנחנו מגיעים למשחקים שהוא משחק עם הבן שלו.

"גנובים משחק נהדר. בהרבה משחקים ההורה מלמד את הילד, הוא קורא את ההוראות, ולפעמים קשה מאוד להכניס את הילד למשחק. לוקח זמן עד המצב שבו אתה לא צריך לוותר לו בכוונה".

מדובר במשחק התאמה, כאשר כל שחקן מוריד בתורו קלף מהערמה שלו לערמה מרכזית, וככל שמתקדמים יש יותר קומבינציות של קלפים בהן יכולה להתבצע גניבה של יהלום המונח במרכז השולחן.

"מה שמקסים אותי, זה שאני מאוד תחרותי ומנסה להתמודד מול הילד ולא מצליח", אומר הרמן.

איך אתה מתמודד עם ההפסדים?

"כשזה עם הילד זה כיף להפסיד. זה הכיף לשחק עם ילדים, ההפסד הוא הניצחון שלי".

המשך לקרוא

מומחים משתפים

איפור לפורים: צבעוניות זה שם המשחק, אבל בזהירות

מאיה לי התרגשה מאז ומתמיד לגעת, להרגיש ולשחק בצבעי איפור לקראת פורים. היום כשהיא מאפרת מקצועית, היא קוראת להורים להזהר כשקונים צבעי איפור בחנויות צעצועים.

אני פורים אני פורים..

פורים כבר ממש כאן.

פורים הוא חג צבעוני, כייפי, ושמח.. זאת ההזדמנות שלנו להתחפש, לעשות שטויות ולהנות מאירועים רבים ברחבי הארץ.

עדלאידות, תחפושות בבית ספר, ילדים מסתובבים מחופשים, מסיבות ואירועים.

כל אלו בשביל להנות, לחגוג ולהשתחרר מסדר היום הרגיל.

צבעוניות זה שם המשחק

בתור ילדה תמיד אהבתי להסתובב בחנויות התחפושות ולראות איזו תחפושות חדשות הביאו השנה, איזה כובעים מצחיקים ואביזרים משוגעים.

אהבתי לגעת, להרגיש, לשחק בצבעי האיפור- האודמים, הנצנצים והטושים הצבעוניים שנמכרים כציוד איפור לגיטימי.

לא מפתיע שגדלתי להיות מאפרת מקצועית, מומחית באיפור אומנותי-ציורי פנים.

האם אנחנו באמת חוגגים?

דבר אחד מפריע לי בחג הזה, בחג המדהים הזה.

הדבר הזה הוא יכול להיות מסוכן ובעייתי מאוד, ולכן אני כותבת את שורות אלו כדי להביא לתשומת לבכם את הבעיה.

בפורים – החג הכי שמח בשנה, ישנה תופעה בעייתית שאני רואה בהרבה חנויות שונות.

כן, אני מדברת על צבעי האיפור.

כמאפרת מקצועית אני יודעת כמה חשוב להשתמש בצבעי איפור קוסמטיים, בטיחותיים, שמתאימים לעור הפנים.

לצערי, בפורים, הרבה חנויות רוצות להרוויח עוד כמה שקלים או לתת איזשהו "מענה" לקהל בכך שהם מוכרים צבעים מחברות שונות בתור "צבעי איפור לפורים".

דמיינו את הסיטואציה הבאה:

איפור לפורים: מאיה לי. צילום: אוהד פליק

אתם מגיעים לחנות, והמוכר הנחמד מציג לנו את הצבעים כאיפור פורימי בטיחותי לשימוש, אתם משלמים ממיטב כספכם ויוצאים מהחנות מרוצים ושמחים.

בבית אתם מגלים שהילד שלכם "אלרגי" לאיפור ומפה הצבעים האלו הולכים לכיוון אחד – לפח האשפה.

הבעיה האמיתית בציוד הזה, שהוא לא איפור, הוא לא מיועד לפנים, הוא לא קוסמטי.

ויותר מזה? זה ציוד שיכול לעשות נזקים לעור הפנים, אלרגיות, פריחות, לא עלינו גם צלקות.

הצבעים האלו מסוכנים, הם בכלל מיועדים למשטחי פלסטיק וזכוכית.

אז איך להיזהר? איך להנות וגם להישאר בטיחותי?

מאיה לי. צילום: עמי שפירא

דבר ראשון, לא להאמין לכל מוכר, לבדוק בעצמכם.

מה יש לבדוק? שהמוצר מאושר ע"י משרד הבריאות, חובה שיהיה תווית שכתוב עליה שהמוצר מאושר.

דבר שני, רצוי לעשות בדיקת אלרגיה בכל מקרה. איך עושים את הבדיקה? לפני היום המיוחל (יום האיפור עצמו) כדאי לשים קצת צבע באזור חבוי, אם זה מאחורי האוזן או על העורף. ככה שאם מתפתחת אלרגיה למוצר זה לא יהיה בולט ויהיה אפשר לטפל בזה באופן מיידי.

אלרגיה או "אלרגיה" לאיפור?

לפעמים הורים חושבים שלילד שלהם יש אלרגיה לאיפור, לצערי, בגלל מקרים של שימוש בצבעיים שהם לא איפור והם לא קוסמטים. בכך נחסך מהילד את ההנאה והכיף בציורי פנים צבעוניים.

אם אתם חוששים כי זה המקרה אצלכם, אפשר לעשות בדיקת אלרגיה למוצרי איפור של מותגי איפור מוכרים, ובכך לבדוק אם האלרגיה היא באמת למוצרי איפור או רק בשימוש במוצרים לא מתאימים.

לסיום,

חשוב לי להגיד כי מאפרות מקצועיות משתמשות בחומרי איפור קוסמטי מיוחדים שהם על בסיס מים, את הצבעים האלו עדיין לא ניתן למצוא בכל חנות אבל בהחלט קיימים בכמה מקומות בארץ.

אם ידוע כי לילד יש נטייה לאלרגיה למוצרי איפור, בהחלט חשוב ליידע את המאפרת לפני האיפור.

אז שיהיה לכולם חג שמח, בטיחותי וצבעוני

מאפרת: מאיה לי. צילום: עמי שפירא

 

 

 

 

המשך לקרוא

גננות ממליצות

הגננת ליהי כהן, מ"הגן של לילוש" בנס ציונה, ממליצה על צעצועים אהובים

המשפחתון "הגן של לילוש" בנס ציונה של ליהי כהן מורכב מקבוצה רב גילאית של ילדים החל מגיל חצי שנה ועד שלוש שנים. מדובר במשפחתון של ממש – קבוצה קטנה – הילדים משמשים כאחים גדולים ואחים קטנים זה לזה.

 

 

ליהיא משתפת במשחקים והצעצועים שהילדים הכי אוהבים לשחק בהם:

צינורות צבעוניים

המשחק מכיל חלקים עגולים וחלולים, ישרים או בעלי זוויות שניתן לחבר אותם זה לזה וליצור הרכבות גדולות ומעניינות. הילדים מגיל שנה ממש יכולים לחבר וליצור. הם אוהבים לשחק ביחד ולחבר זו לזו הרכבות שכל אחד הרכיב. הילדים הקטנים יותר מאד אוהבים את הצורה והצבעים. והם מתעסקים בחור שמרכז הצינור ובצבעים המרהיבים.

צלליות (אורדע)

התאמה בין תמונה לצללית שלה. דומה למשחק לגו. המשחק עובד על תפיסה חזותית והבנה של תמונה או דמות הן בצעים שונים והן בשחור לבן. הילדים רואים אתגר בהתאמה מלאה ומדויקת.

מטבח צעצוע וכלי מטבח

המטבח מהווה את מוקד הפעילות בגן. בכל זמן חופשי הילדים אוהבים לגשת לפינת המטבח ולשחק, לרבות בסיום הארוחה ולאחר היקיצה משנת הצהריים. גם הקטנים ממש – מגיל חצי שנה/ שבעה חודשים יכולים לקחת חלק ולשחק במטבח בעזרת כיסא שליהיא שמה בסמוך כדי שיהיה להם נוח יותר להגיע לחלקים.

בובות כף יד

ליהיא מעבירה במפגשים הפעלות של שירים ודקלומים, הילדים אוהבים לחקות אותה ואת מה שהיא עושה. הבובות קיימות בגן כדמויות מוכרות ויש גם דמויות למשחק חופשי של הילדים.

המשך לקרוא

הכי נצפים

זכויות שמורות ל- SWISH מבית oVerload