צעצועים ומשחקים | סקירות, המלצות, ועצות מאנשי מקצוע - קונים בול

למה הילד שלי לא רוצה לשחק במשחק החדש?

הילד מתוסכל מהר מהמשחק החדש ולא רוצה לשחק. אני מתוסכל מזה שהוא לא משחק.

395

הילד מתוסכל מהר מהמשחק החדש ולא רוצה לשחק. אני מתוסכל מזה שהוא לא משחק. אז מה עושים? מי לא בסדר? לענת בר-טל, מרפאה בעיסוק, יש פתרון מעולה בשבילי, ואולי גם בשבילכם.

"נסדר את הכלים בזוגות והם ילכו לטיול", מסבירה לי בסבלנות הקטנה. בקושי הספקנו לזרוק את הקוביה פעמיים במשחק החדש שקיבלה ליום ההולדת מסבתא וסבא, והיא כבר מאבדת סבלנות. היא אוספת את כל החיילים, מסדרת אותם בשורה וחוגגת להם יום הולדת. תני לזה הזדמנות אני רוצה להגיד לה.

ואם עכשיו אנחנו נוטשים את המשחק, והכלים הופכים לנסיך, נסיכה ומשרתים, מה המסר שאני מעביר לה? האם מעכשיו ולתמיד כל פעם שתתקל במטרה שתהיה לה קשה או משעממת היא תעזוב אותה ותמצא מפלט לעולם קסום? כמבוגר אחראי, שכל יום בעבודה עושה משימות שממש לא בא לעשות, אני לא אמור ללמד אותה שהחיים זה לא דבש? ומה עם הסיפוק של לעמוד באתגר – איזה בנאדם היא תגדל להיות אם עכשיו הנסיכה תדלג על המסלול ותעוף כדי להיפגש עם הנסיך שמחכה בסופו.

האם אני ממציא בעיות? האם להתעקש או לזרום?

התייעצתי עם ענת בר-טל, מרפאה בעיסוק מרעננה, שהרגיעה כי דאגות שכאלו פוגשות הורים רבים שיושבים לשחק עם ילדיהם.

ענת, תרגיעי אותי, האם זה רק הילדים שלי?

"ברור שלא. יש הרבה משחקי קופסה בחנויות, אבל אין הרבה ילדים שילכו לארון ויבחרו משחק כזה.  זה לגיטימי ונפוץ היום –  הגירויים כל כך רבים, שמשחק קופסא הופך ללא מאוד מושך– ואני כהורה צריך לבוא ממקום שהמשחק או הפעילות מעניינים גם אותי".

אז מה עושים?

"בוא נהיה יצירתיים", אומרת ענת, "אם משחקי קופסא לא מעניינים אותי, אני אחפש משהו אחר: לרכב על אופניים או להיכנס עם הילד להכין משהו במטבח. אף אחד לא אמר שמשחקי קופסא זה הדבר לעשות".

"אם אתה אוהב עבודות נגרות, לדוגמא, קח את הילד לעבוד איתך, ותרוויח שם דברים שאין באף משחק קופסה – כמו ויסות כוח יצירתיות, תכנון וחשיבה מרחבית.  אותו הדבר לגבי עבודה במטבח או ברכיבה על אופניים בגינה. מה שחשוב הוא להביא את עצמנו", היא מוסיפה ואומרת שהבעיה היא שרוב ההורים פחות יודעים מה הם תחומי העניין שבהם היו רוצים לשתף את ילדיהם.

ציטוט: "המשחק הוא כלי לאפשר זמן איכות ביחד. התפקיד של ההורים הוא לא להיות מורים ומחנכים, הוא להיות עם הילדים, להיות בשבילם", מסבירה ענת להורה הלחוץ.  

מהשיחה עם ענת עולה שהדבר החשוב ביותר הוא לבחור משחק שאתה מתחבר אליו, שגם תהנה לשחק בו – ולתת פחות משמעות למשחקים שמסבירים לנו ש"צריך" לשחק בהם. אחר כך חשוב לפתוח את המשחק ביחד, וללמוד וללמד את החוקים שלו.

"נעשה את זה ביחד", אומרת ענת. "נתפעל ביחד, נחשוב ביחד. נשאל את הילד – המשחק הזה נראה לך מעניין? מה אתה חושב שצריך לעשות בו? היית רוצה לשחק בו? ניתן לילד את המקום שהוא מביא את עצמו, נאפשר לו בחירה".

"אחרי זה אפשר להחליט לפעול בכמה דרכים. אפשר להראות לילד שיש חוברת חוקים, ואפשר להמציא חוקים משלנו. ברגע שיש לילד אמירה משל עצמו, כשאנחנו מקשיבים לו  הוא שותף לתהליך, ואנחנו משיגים שיתוף פעולה גבוה יותר כבר מההתחלה"

ואם נניח שזה משחק שאני אוהב, מתלהב ממנו, ומנסה לשלב את הילד, אבל שום דבר לא עוזר?

"אם אנחנו רואים שהמשחק קשה, רואים שהילד מתוסכל מהתחרות שהמשחק מציב או מתקשה לבצע אחר ההוראות, צריך לזכור שהחוקים הם רק המלצה ושהילד למעשה מביע קושי או מצוקה. במקרה כזה אפשר להציע לילד לשחק באופן שונה, לשנות מעט את החוקים ובכך להקל על הילד ולאפשר לו להנות מחווית המשחק, שהרי זו המטרה!

ענת מזכירה לנו שמשחק גם מייצר חששות וקשיים אצל הילד. הרבה פעמים, אנחנו לא רואים את זה כך, אבל הוא רואה לפניו את חוסר הסיכוי שבהתמודדות מול  אבא או אמא שלו, אותם הוא רואה בדרך מסוימת (על הפסדים במשחקים, נרחיב בכתבה אחרת). הגמשת החוקים מאפשרת לילד לראות בשלב הראשון שהשד לא נורא כל כך. במשחק קלפים, לדוגמא, בו צריך ללחוץ ראשון על הפעמון כאשר מזהים תבנית, אפשר להוריד בשלב הראשון את אלמנט הפעמון ולהשאיר את המשחק רק כחוויה.

ולסיכום, אולי תרגיעי אותי גם בנושא הזה, איך אני יודע אם לילד שלי יש בעיות ריכוז?

כמות הגירויים שאנחנו נחשפים אליהם בסביבה גדולה ומציפה, האפשרויות היום הן רבות ומגוונות וההעדפה שלנו היא לאו דווקא למשחקי קופסא/חשיבה וזה טבעי בהחלט. כשאנחנו מסתכלים על הילדים שלנו חשוב להסתכל על ההשתתפות שלהם בחיי היומיום ועל התפקוד שלהם במסגרת החינוכית ובבית.
לכל אחד מאיתנו יש קשיים והשאלה היא עד כמה ואם בכלל הם משפיעים על היכולת שלנו לתפקד ולהשתתף במשימות היומיומיות.  אם הילד מצליח להתמודד עם הדרישות הניצבות בפניו, יש לו חברים, הוא ילד שמח וחיוני והוא לא רוצה לשחק במשחקי קופסא? אני לא רואה את זה כבעיה.

אפשרו לילדים שלכם ללכת עם הרצונות, הרעיונות והתחושות הפנימיות שלהם, הביאו לקשר עם הילדים גם את הרצונות וההעדפות שלכם ונסו להנות יחד –זו מתנה חשובה לא פחות משחקי קופסא.